حقایقی درباره سال نو چینی

0 18

همه کشورها پایان سال جاری و شروع سال جدید را جشن می‌گیرند. اما عاداب و رسوم آن‌ها درنحوه برگزاری این جشن‌ها باهم متفاوت است. وقتی صحبت از سال نو چینی می‌شود؛ برای اکثر افراد فانوس‌های قرمز رنگ، اژدها، کوفته‌‌ برای جشن و آتش بازی تداعی می‌شود. این فستیوال فراتر از یک جشن معمولی است و ما در اینجا میخواهیم به این فلسفه زیبا بپردازیم.

تاریخچه سال نو چینی

بهار چینی که نام دیگر سال نو چینی‌هاست، مهم ترین رویداد چین و جوامع چینی‌ها محسوب می‌شود و به مدت ۱۵ روز آن را جشن می‌گیرند. تاریخچه بهار چینی‌ها به افسانه‌ای قدیمی  به نام هیولا مربوط است. مردم چین بر این باورند که هزاران سال پیش هیولایی به نام نیان (به معنی سال) در آغاز هر سال به روستایی حمله می‌کرد. این هیولا برای بلعیدن دام، محصولات کشاورزی و حتی مردم محلی به زمین می‌آمد.

بعدها متوجه شدند اگر غذای زیادی برای نیان بگذارند؛ او راضی‌تر است. نکته دیگر اینکه نیان از رنگ قرمز، آتش و صداهای بلند می‌ترسد. پس مردم روستا اطراف خانه‌هایشان را با فانوس‌های قرمز رنگ تزیین می‌کردند. هم‌چنین به آتش بازی و مهمانی دادن با غذاهای فراوان مشغول می‌شدند. هم‌چنین با آتش زدن چوب بامبو یا ایجاد سر و صدا و نور باعث فراری دادن هیولا می‌شدند. این سنت نسل به نسل چرخید و تا امروز هم پابرجاست. به همین دلیل سال نو چینی‌ها با ترقه و آتش بازی و پوشیدن لباس‌های قرمز همراه است. حتی هدیه‌ها هم در پاکت‌هایی قرمز رنگ گذاشته می‌شود.

دانستنی های بهار چینی

نمادهای سال نو 

نمادهای زودیاک چینی یکی از پررنگ‌ترین ویژگی‌های این مراسم‌ هستند. در مجموع دوازده حیوان در این نمادها وجود دارند: خوک، موش، گاو نر، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس و سگ. هر حیوان مربوط به یک سال است و در یک توالی مشخص ظاهر می‌شوند. این نکته فراموش نشود که عناصر و رنگ‌ها هم در نماد سال‌ها بی‌تاثیر نیستند. به عنوان مثال، هر دو سال 2012 و 2024 علامت اژدها هستند. اما سال 2012 عنصر آب و رنگ سیاه، آبی و 2024 عنصر چوب و رنگ فیروزه، سبز است.

زودیاک چینی در فرهنگ‌های دیگر نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا تمبرهای پستی را با نماد سال نزدیک منتشر می‌کنند. در کره و ژاپن در شب سال نو کارت پستال و تمبرهای اختصاص داده شده به جانور منتشر می‌شود. در روسیه، این نمادها نیز بسیار محبوب هستند.

سال نو چینی

غذاهای سنتی در بهار چینی‌ها 

غذا نقش مهمی در مراسم سال نو چینی بازی می‌کند. چینی‌ها تعداد مشخصی غذا را به جهت آوردن انرژی مثبت به زندگیشان در این مراسم مصرف می‌کنند. هرچند غذاهای سنتی از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر و استانی به استان دیگه متفاوت هستند؛ اما ایده‌ی اصلی آن‌ها و آنچه ارائه می‌دهند یکسان است. در ادامه چند غذای معروف سال نو را معرفی می‌کنیم.

ماهی

ماهی یکی از غذاهای همیشگی در سال نو چینی است که نماد ثروت، سلامت یا بهروزی بیشتر برای سال جدید و ترک کردن سال گذشته می‌باشد. طبق باورعموم ماهی باید به عنوان آخرین غذا مصرف شود تا ثروت و سلامت مازاد را برای افراد به ارمغان بیاورد.

غذای سنتی در سال جدید چینی

دامپلینگ

دامپلینگ یکی از غذاهای سنتی چین است که البته محبوبیت زیادی در استان‌های شمالی این کشور دارد. این غذا از قرار دادن قطعات کوچک گوشت و سبزیجات در لایه‌ی خمیری تشکیل می‌شود که نمادی از پول، ثروت و گرد هم آمدن خانواده است.

دامپلینگ، غذای سنتی در بهار چینی‌ها

نیان گائو

نیان گائو یا کیک برنجی کیک سال نو سنتی چین است. اسم این کیک شباهت زیادی به کلمه سال بهتر در زبان چینی دارد و شاید همین موضوع باعث شده در مراسم سال جدید از آن استفاده شود. نیان گائو از برنج چسبناک، خرما، شکر و برگ درخت سدر آماده می‌شود و به عنوان نماد بخت و اقبال روزافزون در سال جدید به کار می‌رود.

نیان گائو، غذای سنتی چین

تانگ یوآن

تانگ یوآن توپ‌های کوچک و شیرین (تقریبا شبیه دامپلینگ) هستند که از آرد برنج چسبناک تهیه شده و پس از پخته شدن به شکل سوپ سرو می‌شوند. گرد بودن این کره‌های برنجی نماد اتحاد خانواده و دور هم جمع شدن در این ایام فرخنده‌ است.

تانگ یوآن، غذای سنتی چین

سخن آخر

در این مطلب با یکی از مهم‌ترین جشن‌ها و فستیوال‌های کشور چین و سایر کشورهای شرق آسیا آشنا شدیم. در سال نو چینی فرصت مناسبی برای خرید از چین وجود دارد. ما در گولاز یک فرصت استثنایی برای خرید در این فستیوال در نظر گرفتیم که می‌توانید به صفحه ثبت سفارش در گولاز مراجعه کنید یا با شماره 09135645550 تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.