صفر تا صد مراحل ترخیص کالا از چین

مراحل و هزینه ترخیص کالا از چین در گمرک ایران

0 18

کشور چین به دلیل قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم از گذشته‌های دور تاکنون یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران است. بازرگانان و تجار بسیاری واردات کالا را از چین از مسیرهای هوایی و دریایی انجام می‌دهند. یکی از مهم‌ترین مسائل در واردات کالا از این کشور نحوه ترخیص کالا از چین و شناخت مراحل و هزینه و مجوزهای مورد نیاز آن است.

در اینجا ما صفر تا صد مراحل ترخیص هوایی و زمینی کالا از چین را به شما می‌گوییم تا برای واردات از چین مسیر روشنی پیش پای شما قرار بگیرد.

واردات کالا از چین بدون گمرکی 

اگر قصد واردات کالا با حجم انبوه را دارید؛ این روش مناسب شما نیست. واردات کالا از چین بدون گمرکی فقط در صورتی امکانپذیر است که کالا همراه با مسافر حمل شود. در این روش فقط حجم بسیار کمی از کالا قابل حمل است.

بررسی قوانین واردات کالا از چین 

براساس قوانین، هر کالایی دارای یک کد تعرفه است. کالاها با استفاده از این کدها دسته‌بندی شده و قوانین خاص خود را دارند. برای از دست ندادن زمان، ابتدا با قوانین و شرایط کالاها آشنا شده و مطمئن شوید محصول موردنظر شما با قوانین سازگار است. پیشنهاد می‌کنم سری هم به لیست کالاهای ممنوعه بزنید. در ادامه باید از سامانه‌های الکترونیکی مربوطه، مثل سامانه وزارت صمت، سامانه برگه بهداشت و سامانه ثبت اطلاعات و مدارک استفاده کنید.

بررسی و انتخاب روش حمل و نقل

واردات کالاها از شهرهای بندری چین انجام می‌گیرد. با توجه به وضعیت اقتصادی آن شهر، امکانات بندر، راه‌های حمل و نقل و بازارهای موجود در هر شهر واردکنندگان اقدام به خرید و واردات کالا از آن شهر می‌کنند.

در این مرحله لازم است روش حمل و نقل بین المللی خود را مشخص کنید. روش‌های حمل و نقل براساس وزن، نوع، حجم و هزینه متفاوت است و به دو روش هوایی و دریایی انجام می‌شود.  در ادامه به بررسی این دو روش حمل و نقل می‌پردازیم:

ترخیص بار هوایی

واردات کالا با هواپیما برای کالاهایی که وزن و حجم زیادی ندارند یا نیاز به ارسال اضطراری دارند؛ بسیار مقرون به صرفه است. این روش حمل و نقل به دلیل سرعت و کارایی بالا، در حال حاضر در بسیاری از صنایع مانند صنایع الکترونیک، پزشکی و… مورد توجه بازرگانان قرار گرفته است. معروف‌ترین گمرک ایران برای واردات کالا از چین, فرودگاه امام خمینی است.

ایران گمرک‌های دیگری هم برای واردات کالا دارد که برخی از آن‌ها به شرخ ذیل است:

  • منطقه ویژه اقتصادی بم
  • گمرک بندر امام خمینی
  • منطقه ویژه شهید رجایی
  • منطقه آزاد تجاری چابهار
  • منطقه ویژه بوشهر 1
  • گمرک منطقه غرب تهران

ترخیص هوایی کالا از چین

هزینه ترخیص کالا از چین

در این مرحله می‌خواهیم بدانیم هزینه ترخیص کالا از چین به ایران به چه عواملی بستگی دارد. واردکنندگان برای واردات کالا پس از استعلام قیمت کالاها باید هزینه ترخیص و حمل آن‌ها رذا محاسبه کنند. در نهایت ببینند آیا واردات این کالا برای آن‌ها سودی به همراه دارد یا خیر.

  1. نوع حمل (شامل حمل هوایی, حمل دریایی, حمل زمینی)
  2. حقوق ورودی کالا
  3. تعرفه گمرکی کالا
  4. کشور تولید کننده و کشور مبدا
  5. عوارض ورود

شرکت بازرگانی گولاز متخصص در زمینه واردات کالا از چین، ترخیص کالا، گمرک و واردات به صورت تک و عمده است. شما می‌توانید سفارش خرید خود را در سایت ما ثبت کرده و دیگر نگران حمل و ترخیص کالا و مراحل پیچیده آن نباشید. بازرگانی گولاز صفرتا صد مراحل واردات و ترخیص کالا از چین و تحویل آن به آدرس شما را انجام می‌دهد.

مهم‌ترین مراحل حمل و  ترخیص کالا

تمام تجار یا شرکت‌هایی که اقدام به واردات کالا از چین می‌کنند باید مراحل زیر را قدم به قدم بدانند و انجام دهند:

  1. شناخت فروشنده یا تولید کننده قابل اعتماد در چین

اگر برای واردات کالا از طریق شرکت‌های وارداتی اقدام می‌کنید؛ مسئولیت شناخت تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر بر عهده این شرکت‌هاست. در صورتی که ضرر و زیانی به شما به خاطر عدم شناخت آن‌ها وارد شود شرکت مذکور ملزم به پرداخت خسارت شما است. اما اگر تمایل داشتید به طور مستقیم اقدام به واردات کالا کنید؛ می‌بایست شناخت کافی از فروشندگان چینی داشته باشید. تا بتوانند کالای خوب با قیمت مناسب وارد کنید.

  1. درخواست ارسال نمونه محصولات مورد نظر برای سفارش

برای اطمینان از جنس و کیفیت کالاهای انتخابی خود برای واردات در حجم بالا حتما قبل از سفارش درخواست کنید؛ تا از هر کالا یک نمونه برای شما ارسال کنند.

  1. ثبت خرید و سفارش کالاها

در این مرحله باید شماره قبض انبار که هنگام سفارش کالا دریافت کرده‌اید را در سیستم وارد و ثبت کنید. در انتها منتظر بمانید تا کارشناسان آن را تایید کنند.

  1. دریافت اظهارنامه وارداتی

برای ترخیص کالا از چین نیز همانند واردات از سایر کشورها باید اقدام به تنظیم اظهارنامه وارداتی کنید. اظهارنامه را در سیستم گمرکی ثبت کرده تا اجازه ورود کالا به شما داده شود. در این مرحله اظهارنامه وارداتی و سایر مدارک مورد نیاز توسط کارشناسان گمرکی به طور دقیق کنترل می‌شود.

ترخیص از چین به ایران

ترخیص بار دریایی

به دلیل بالا بودن هزینه حمل هوایی اغلب واردکنندگان تمایل به واردات کالا با کشتی از طریق بنادر چین می‌کنند. واردات دریایی کالا از چین هزینه پایین‌تری دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از حمل هوایی است. اما حمل دریایی دارای امتیازات منفی مثل طولانی بودن زمان ارسال و هم‌چنین امنیت پایین‌تر آن نسبت به حمل بار هوایی است. این روش معمولا برای ارسال خریدهای عمده انجام می‌گیرد. گمرک دریایی معروف برای واردات کالا از چین بندر شهید رجایی است که عمده واردات دریایی کالا از چین به ایران از طریق این بندر انجام می‌شود.

خطرات حمل دریایی کالاها
  • حمل بار با کشتی خطر غرق شدن، طوفانی شدن دریا، ورود موج‌ها به کشتی و در ادامه آسیب به کالاها را به همراه دارد.
  • هم‌چنین مواد خوراکی که امکان فاسد شدن آن‌ها بالاست هرگز از طریق کشتی نباید وارد شوند.
  • اگر برای واردات کالای خود محدودیت زمانی دارید هرگز به واردات کالا با کشتی فکر نکنید. حمل کالا از چین با کشتی حدود 25 روز الی یک ماه زمان می‌برد.

این نکته را فراموش نکنید که حمل زمینی یا ریلی کالا از چین به ایران به دلیل وجود داشتن یک کشور دیگر بین ایران و چین ممکن نیست و انجام نمی‌شود.

حمل کالا از چین با پست دولتی

این روش پست به دلیل محدودیت آن فقط برای خرید خرده بار و کالاهای با وزن کم قابل استفاده است. شرط ارسال کالا با این روش این است که وزن آن‌ها بالای 500 گرم و کمتر از 2 کیلوگرم باشد. این پست دولتی مربوط به دولت چین است و زیر نظر این دولت کار می‌کند. این پست به چاینا پست china post معروف است. ارسال بار از طریق این پست حدود 3 تا 5 هفته طول می‌کشد. این روش برای خرید از سایت‌های چین و ارسال آن‌ها به ایران مناسب است. توجه داشته باشید که بسته پستی در این روش قابل پیگیری و رهگیری است.

سخن آخر

واردات از چین با در نظر گرفتن فواید و هزینه‌های مربوطه یک گزینه بسیار جذاب برای کسب و کارها و شرکت‌هایی است که به دنبال صرفه جویی در هزینه تولید و افزایش سودآوری هستند. با این حال قبل از شروع هرگونه فعالیت، باید دقت و احتیاط لازم را به خرج داد و فرایند را با مطالعه و شناخت دقیق بازار و محصولات آغاز کرد. تا ریسک هرگونه خسارت مالی و یا از دست رفتن شانس‌های تجاری احتمالی را کاهش داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.